W świetnym autoironicznym felietonie „Człowiek-zwierzę?” (Więź nr 1/10) Jerzy Sosnowski opisuje swoją atawistyczną niechęć do jednego ze znanych profesorów literatury. W owej dziwnej reakcji dostrzega łagodną wersję morderczych instynktów, które złowrogo drzemią w każdym z nas. „To, że co chwila nie rzucamy się sobie do gardeł, jest niedocenianym cudem. Nie złem, lecz dobrem należałoby się codziennie zdumiewać. Nie tym, że jesteśmy zdeterminowani naszymi instynktami, lecz że bywamy wolni” – przekonuje. Konkluzję stanowi konstatacja, że człowieczeństwo zdaje się być „kruchą nadbudową nad milionletnim zestawem procedur, którym powolni nie odróżnialibyśmy się od zwierząt”.
Mogę się pod tym podpisać. We wpisie „Homo bestia” sam próbowałem tropić zwierzęce odruchy wpisane w naszą podświadomość. Współczesna nauka wskazuje, że biopsychiczna konstrukcja naszej osobowości jest zbudowana z warstw o różnym ewolucyjnym wieku. Odpowiada to historii rozwoju mózgu naszych praprzodków, czego ślady możemy nawet dzisiaj obserwować w rozwoju dziecka, począwszy od stadium wczesnopłodowego (zgodnie z instrukcją zapisaną w kodzie genetycznym odtwarzane są najpierw ewolucyjnie najstarsze struktury).
Amerykański neurolog Paul MacLean wyróżnia powiązane ze sobą trzy struktury (podaję za bardzo ciekawą książką Carli Hannaford „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł” z 1998 r.; wspomina o tym także Thomas Jay Oord w książce „Miłość sprawia, że świat się kręci. Naukowo o miłości” [WAM 2009], choć z kolei ta książka więcej obiecuje w tytule niż faktycznie oferuje):
1. Mózg gadzi – ewolucyjnie najstarsza część mózgu, rozwijająca się między poczęciem a 15 miesiącem po urodzeniu. Obejmuje pień mózgu, rdzeń przedłużony, most i móżdżek. Odpowiada za podstawowe automatyzmy naszego ciała, od których zależy nasze przetrwanie, jak oddychanie, przełykanie czy bicie serca. Przez niego przechodzą wszystkie nerwy od receptorów wewnętrznych i zewnętrznych. „Przejmuje on również działanie – jak pisze Hannaford – gdy napotykamy niebezpieczeństwo lub stres, ponieważ obszar ten inicjuje i reguluje reakcję ciała zwaną <walka lub ucieczka>”.
2. Układ limbiczny albo mózg wczesnossaczy stanowi przede wszystkim ośrodek emocji. Składa się ze wzgórza, podwzgórza, zwojów podstawy, ciała migdałowatego i hipokampa. Najintensywniej rozwija się do 4,5 roku. Jak pisze Oord, „wspiera podstawowe działania społeczne łącznie z komunikacją głosową, troską o potomstwo i skłonnością do radości”. Dla nas istotne jest, że bezpośrednia interakcja między układem limbicznym a mózgiem gadzim z pominięciem kory nowej odpowiedzialna jest za surowość i gwałtowność naszych reakcji emocjonalnych jak wściekłość, strach czy agresja – co zachodzi „bez żadnej kontroli poznawczej i zrozumienia” (Hannaford).
3. Kora nowa – ewolucyjnie najmłodsza i najbardziej rozwinięta część mózgu. Ośrodek kontroli – interpretowania informacji i podejmowania decyzji. Rozwija się (przez tworzenie coraz to nowych połączeń stymulowanych naszym doświadczeniem) praktycznie przez całe nasze życie.
Ta potrójna nawarstwiająca się budowa mózgu oczywiście ma wpływ na jego funkcjonowanie. Można powiedzieć, że nowsze warstwy modyfikują, uzupełniają i sterują zachowaniem generowanym przez starsze warstwy, czyniąc nasze zachowanie coraz bardziej ludzkim. Sądzę, że dobrze mieć świadomość, iż w naszym mózgu siedzi zwierzę, z którym nieustannie musi się zmagać kora nowa.
Można się także pokusić o hipotezę próbującą odpowiedzieć na prastare pytanie: unde malum? Skąd zło?
Ewolucja działa na zasadzie chybił-trafił. Na drodze doboru naturalnego mogą utrwalić się tylko „trafione” w danych warunkach zmiany, ale oczywiście nie jest tak, że mechanizm doboru „przewiduje”, jak organizm powinien ostatecznie funkcjonować. Dlatego nowe zmiany przejmują to, co już jest, z całym dobrodziejstwem inwentarza. Nie zawsze wynika z tego doskonała harmonia – nie wszystkie klocki, z których warstwowo zbudowany jest organizm, muszą do siebie idealnie pasować. Pasują na tyle, by pula genów mogła się rozprzestrzeniać. W związku z tym zmagamy się z różnymi niedogodnościami w naszych organizmach. Gościówa kiedyś na tym blogu podawała przykłady takich ewolucyjnych „figli”: krzyżowanie się przewodu pokarmowego z tchawicą, co może prowadzić do śmiertelnego zadławienia czy zachłyśnięcia; słynny wyrostek robaczkowy, który grozi „zapaleniem”; niehigieniczna fizjologiczna bliskość narządów wydalniczych i płciowych, a także nasz układ kostny nie całkiem przystosowany do wyprostowanej postawy ciała – co często skutkuje zwłaszcza w późnym wieku różnymi bolesnymi dolegliwościami.
Nie widać powodów, by mózg z jego potrójnie historyczną strukturą miał być tu wyjątkiem. Zachowania, które uznajemy za zło moralne, a przede wszystkim skłonność do nich, mogą być interpretowane jako skutek braku harmonii między strukturami mózgu. Zauważcie: skłonność do zła! Co Wam to przypomina? Sądzę, że należałoby dokładnie przebadać możliwość zinterpretowania „grzechu pierworodnego” w kategoriach ewolucyjnych i neurologicznych. Przy okazji także słynna teologiczno-fizjologiczna kategoria „pożądania”, o której już tu wielokrotnie pisałem, mogłaby ukazać się w nowym świetle. J
Nie twierdzę, że każde zło, do którego jesteśmy zdolni, nawet to najbardziej wyszukane, da się zinterpretować jako utratę kontroli wyższych układów mózgu nad niższymi. Gdy obmyślamy wyrafinowaną zemstę, na pewno w ów niemoralny projekt zaangażowana jest także kora nowa z jej niezwykłymi zdolnościami. Być może, akurat w tym przypadku problem leży w zbyt pierwotnym motywie, któremu dajemy się ostatecznie powodować…
Zdaję sobie również sprawę, że dobro czy zło moralne oraz skomplikowana sieć sygnałów mózgowych to dwa różne światy i dwa różne „języki”. Czy da się je w miarę precyzyjnie „przełożyć”? Choćby pytanie: czy dobro albo miłość mają transcendentny i absolutny charakter? Czy rzeczywiście dobro jest cudem, „którym należałoby się codziennie zdumiewać”, jak pisze Sosnowski? Przecież zachowania altruistyczne mają także solidną ewolucyjną genezę. Samotne życie tygrysa syberyjskiego wpisane jest w jego naturę. Czy na podobnej ewolucyjnie relatywnej zasadzie nie jest wpisana w naszą naturę niezbędność relacji z drugim człowiekiem? To pytania także do przemyślenia.
Na koniec uzasadnienie, dlaczego o tym wszystkim piszę. Sosnowski w felietonie zauważa lakonicznie, że od czasu do czasu „dobrze jest konfrontować się z poglądami, które pozbawiają nas lekkomyślności”. Znowu się zgadzam. Dzisiaj – i staje się to już refrenem moich wpisów – trudno jest ignorować osiągnięcia współczesnej nauki.
Ciekawe wiadomości, ale jedna rzecz w twojej interpretacji niedomaga. To co napisałeś brzmi, jakbyś odruchy zwierzęce uważał głównie za złe. Wręcz piszesz o tym, że nowsze struktury mózgu muszą „zmagać się” ze zwierzęciem z tych starszych… Na Boga! Przecież one na tych starszych strukturach są zbudowane i bez nich by nie działały! Na cóż byłaby nam kora mózgowa bez rdzenia kręgowego? Więc równie dobrze można powiedzieć, że owo „zwierzę” jest naszym dobrodziejstwem, bez którego żyć nie możemy… Wydaje mi się, że niepotrzebnie popadasz w manicheizm. Gdyby iść za tym konsekwentnie, to trzeba by stwierdzić, że im bardziej coś jest odruchowe, tym bardziej złe. A więc że zwierzęta są moralnie gorsze od ludzi, a już gady to w ogóle Sodoma i Gomora.
Podświadomość czy to uprawnione pojęcie wobec wiedzy o pracy mózgu?
Z zupełnie innej beczki, chciałabym zostawić tego linka:http://mateusz.pl/wdrodze/nr436/17-wdr.htmMówiliśmy tu kiedyś o Karolinie Kózkównie i dużo było w tym gniewu na kościelną interpretację jej śmierci. W tym tekście podobny gniew wypowiada opisywany tam ksiądz. Dobrze, że coś do duszpasterzy zaczyna docierać. Jego gniew zwraca się (słusznie) przeciwko tym, którzy nie pomogli napastowanej dziewczynie. Bardzo dobrze. A jednak dużo w tym tekście brakuje – gniewu, że sam beatyfikujący ją papież zrobił z niej patronkę „czystości”. I że stowarzyszenie reprezentowane przez owego księdza zrobiło z Karoliny patronkę niesypiania przed ślubem.Widzę, że Kościół zaczyna zmieniać interpretację męczeństwa Karoliny tak, aby utrafić we współczesną wrażliwość. Ale jednocześnie tak, żeby nie skrytykować broń Boże dotychczasowej interpretacji. :-/ A historia jej beatyfikacji jest taka a nie inna – słowa papieża wypowiedziane w liturgii beatyfikacyjnej nie pozostawiają wątpliwości: Jan Paweł II beatyfikował ją nie za to, że była ofiarą przemocy, lecz za to, że wolała umrzeć niż nawet niedobrowolnie stracić dziewictwo. Oto kolejny przykład wycofywania się cichcem. To Kościół ma opanowane do perfekcji. Już teraz w katolickich serwisach informacyjnych pisują „bł. Karolina, patronka ofiar przemocy”. Za parę lat pewnie wersja z „patronką czystości przedmałżeńskiej” będzie w ogóle wstydliwie przemilczana. Bo Kościół, nieprawdaż, ewoluuje. Byle tak, żeby nie przyznać się do błędów…
Nawiązując do biologiczno-neurologicznych rozważań Pana Artura , dodam pewną wiadomość z pierwszych stron prestiżowych periodyków naukowych która albo jeszcze nie dotarła do mediów w Polsce albo dopiero dotrze z właściwym dla Polski opóznieniem , chodzi mianowicie o nowe dokonanie naukowe w zakresie biotechnologii ( inżynierii genetycznej) udało się sztucznie „rozszerzyć” kod DNA http://odkrywcy.pl/kat,111394,title,Zycie-20,wid,11974912,wiadomosc.html
A na koniec rola płatów czołowych.. Uczuciowość wyższa
oczywiście, że żyjemy w „towarzystwie” rozmaitych determinizmów – nie tylko neurobiologicznych, hormonalnych, genetycznychczytałam coś/gdzieś o tym, że akt zakochania jest wynikiem określonych biochemicznych procesówchcę wierzyć, że dobroć czy miłość to nie jest..produkt uboczny działania przysadki albo czegoś tamto, co w świecie zwierząt wydaje się przypominać miłość jest funkcjonalnym odpowiednikiem kodów genetycznych, które „nakazują” zwierzętom budować gniazda, karmić potomstwo czy być z jednym partnerem – ludzki system wskazówek nie jest zakodowany genetycznie – stąd tyle dylematów, konfliktów czy w ogóle freestylingu:), stąd też potrzeba uczenia sięjednak z pewnością wiele naszych wyborów czy reakcji jest niejako poza naszą woląpytanie: czy nie jest wyrazem złośliwości Boga? Może Jego specyficznym poczuciem humoru?Od taki eksperyment: wrzucę cię człowiecze na głęboką wodę ze związanymi nogami i zobaczę czy mimo to uda ci się wypłynąć na powierzchnię :)Może to ćwiczenie dla duszy? Spróbować być człowiekiem mimo przeszkód?wierzę, że substancjalne esse duszy to boski absolut a nie reakcja chemicznaale upatrywanie pochodzenia zła w materii/biologii jest krótkowzroczne – przecież materię też stworzył Bógpomylił się?czy jest wesołym informatykiem?
A w kosciele tejze niedzieli ksiadz msze prowadzacy zauwazyl, iz wspolczesni naukowcy sa wyjatkowo lekkomyslni i co gorsza kuszeni przez diabla probuja znalezc sie (tak z angielska, bo to bardzo adekwatne stwierdzenie) in God’s shoes! Swoimi eksperymentami buduja wieze Babel. W ktorym momencie ow wieza runie poteznie, ze kazda istota z platem czolowym lub bez huk uslyszy?
Koncepcja wieloświata ( multiwszechświata ) a możliwość występowania życia -wersja polska artykułu , podważenie zasady antropicznej ? http://www.swiatnauki.pl/swiat_nauki.php?id=8
http://www.polskieradio.pl/nauka/strumiendanych/artykul139630_swiat_to_za_malo.html
Ciekawa koncepcja ko-ewolucji genetyczno-kulturowejhttp://przekroj.pl/cywilizacja_nauka_artykul,6317,0.html